Resevillkor
Allmänresor
- SKÅJ ansvarar endast för resan. Uppstår problem på vägen ser SKÅJ till att resan kan fullföljas i den
utsträckning SKÅJ är försäkrat. Inga ersättnings- eller skadeståndskrav accepteras.
Platsreservation
- Om resan ej är fullbokad reserveras plats i den ordning betalning sker enligt nedan.
- Om mer än 40 dagar återstår innan resan skall äga rum kan kunden betala en anmälningsavgift (bokningsavgift) om 20 procent,
dock minst 200 kronor, av researrangemangets preliminära pris. Slutbetalning skall dock ske senast 40 dagar före avresan.
- Om högst 40 dagar återstår till avresedagen skall hela beloppet erläggas.
- Om resan är fullbokad förs kunden upp på ”väntelista” i den ordning betalning sker enligt ovan.
- SKÅJ återbetalar erlagt belopp till kund som ej erhåller plats. Inga övriga krav godtas.
Allmänresa utan evenemang
- Kunden betalar för resan, enkel eller tur och retur.
- Om kunden häver köpet sker ingen återbetalning av bokningsavgiften (anmälningsavgiften), som uppgår till 20 procent,
dock minst 200 kronor, av resans preliminära pris.
Allmänresa med evenemang
- SKÅJ arrangerar en resa till ett evenemang (konsert, teater eller dylikt).
- SKÅJ ansvarar endast för resan, även om denna anordnas för evenemanget.
- Kunden betalar för resan och evenemangsbiljetten.
- SKÅJ förbehåller sig rätten att vidarefakturera kostnader som påförs av tredje part.
- Om kunden häver köpet återbetalas ej bokningsavgiften (anmälningsavgiften), som uppgår till 20 procent, dock minst
200 kronor, av researrangemangets preliminära pris, och kostnaden för evenemangsbiljetten endast om SKÅJ hittar annan köpare.
- Om evenemanget ställs in betalar SKÅJ tillbaka hela det erlagda beloppet till kunden.
Inställd resa
- SKÅJ har rätt att ställa in en annonserad resa om antalet resenärer bedöms bli för litet.
- Information om inställd resa delges kunden via brev eller SKÅJ:s hemsida.
- Hela det erlagda beloppet återbetalas till kunden. Inga övriga krav godtas.
- SKÅJ hyr ut ett tåg till kunden.
- Vid kontraktsskrivningen skall kunden erlägga 5.000 kronor, som ej återbetalas om kunden häver avtalet.
Undantag kan göras om kunden är privatperson och skada, sjukdom eller dödsfall inträffar.
SKÅJ har dock rätt till ersättning för havda kostnader eller följdkostnader.
- Om kunden häver avtalet har SKÅJ rätt till ersättning enligt resebranschens villkor.
- Om SKÅJ häver avtalet, vilket får ske senast två veckor före resan,
betalas kontraktsbeloppet om 5.000 kronor, samt eventuellt delfakturerat belopp, tillbaka.
Vid myndighets åtgärd, strejk, blockad eller dylikt kan SKÅJ häva avtalet
senare än två veckor före resan, och återbetalar då kontraktsbeloppet
och delfakturerat belopp med avdrag för eventuellt havda kostnader. Inga övriga
ersättnings- eller skadeståndskrav accepteras.
- Kunden delfaktureras 30 procent av den beräknade totalkostnaden inklusive eventuell catering.
Tillsammans skall dock kontraktsbeloppet om 5.000 kronor och delfaktureringen högst utgöra 50 procent av den beräknade totalkostnaden.
Om delfakturan ej är betald senast två veckor före resan kan SKÅJ anse avtalet hävt av kunden.
- Om SKÅJ på grund av händelse utanför SKÅJ:s kontroll ej kan erbjuda utlovad resväg eller rullande materiel
har SKÅJ rätt att erbjuda likvärdig resa eller materiel.
- Uppstår problem på vägen ser SKÅJ till att resan kan fullföljas i den utsträckning SKÅJ är försäkrat.
- Om SKÅJ ej kan fullfölja resan återbetalas vad kunden erlagt i förskott. Om kunden har haft utlägg med anledning av det av
SKÅJ hävda avtalet ersätts kunden till rimlig del för dessa. Inga övriga ersättnings- eller skadeståndskrav accepteras.
- Efter resan tillsändes kunden en slutfaktura, som skall betalas inom 30 dagar.
2008-01-01 © SKÅJ